Expressive Arts er fællesbetegnelse for en bestemt holdning til psykoterapi, pædagogik, coaching og supervision. Under EXA falder begreber som kunstterapi, kunstbaseret psykoterapi, kunstpædagogik, æstetiske læreprocesser og kunstbaseret coaching og supervision.

EXA læner sig op ad kunstens evne til bringe erkendelse på en flertydig og nuanceret måde. Man bevæges af kunst. Og man kan bruge erfaringer fra de kunstneriske discipliner til at opdage eller skabe noget nyt, - eller forholde sig til noget kendt på en ny måde. Konkret arbejder man aktivt og legende med maleri, skulptur, poesi, musik, dans og teater.

Filosofisk læner EXA sig op af kunstteori og den filosofiske retning, fænomenologi, som den udtrykkes i europæisk filosofisk tradition. Det betyder bl.a. at EXA ikke forholder sig (psyko)analytisk fortolkende til kunstneriske udtryk.

Du har på denne side mulighed for at læse mere om Expressive Arts psykoterapi, pædagogik og supervision samt EXA Coaching.
Desuden er der artikler omhandlende grundlæggende begreber og det filosofisk grundlag for Expressive Arts.
Artiklen om Expressive Arts Coaching er skrevet af Marianne Ruth Kristensen og de øvrige artikler er forfattet af Hanne Stubbe Teglbjærg.
Se mere om forfatterne i "Medlemsprofiler".

Hvis du har kommentarer eller spørgsmål til det skrevne, er du meget velkommen til at henvende dig til Hanne Stubbe Teglbjærg og Marianne Ruth Kristensen.
Du skal huske at henvende dig til artiklens forfatter, hvis du ønsker at bruge hele eller dele af teksterne i offentlig sammenhæng (copyright).